قاسم نژاد/معماری سنتی و مدرن

قاسم نژاد/معماری سنتی و مدرن

این وبلاگ معماری سنتی و مدرن را مورد بررسی قرار میدهد لطفا در نظرسنجی ها شرکت کنید ونظرات خود را در پست های انتشار یافته بیان کنید متشکر از انتخاب شما
قاسم نژاد/معماری سنتی و مدرن

قاسم نژاد/معماری سنتی و مدرن

این وبلاگ معماری سنتی و مدرن را مورد بررسی قرار میدهد لطفا در نظرسنجی ها شرکت کنید ونظرات خود را در پست های انتشار یافته بیان کنید متشکر از انتخاب شما

در خصوص اقلیم شناسی

اقلیم شناسی ایران
ایران در عرض جغرافیایی ۲۵ درجه و ۴۰ ثانیه و به صورت فلاتی بلند می باشد و اکثر زمینهای آن بیشتر از ۴۷۵ متر از سطح آبهای سواحل خلیج فارس ارتفاع داشته و در قسمت معتدل نیم¬کره¬ی شمالی واقع شده است .
ایران از دو حوزه دارای دریا است . حوزه¬ی خلیج فارس و اقیانوس هند و حوزه¬ی شمال دریای خزر که بزرگترین دریاچه دنیا می باشد . در کناره¬های حوزه¬ی شمالی ، سلسله جبال البرز و از طرف دیگر سلسله کوههای زاگرس مانع از رسیدن هوای معتدل مرطوب و سرد به قسمتهای میانی و کویری کشور می¬شود. به طوری که این عوامل باعث شده که نقاط مختلف ایران دارای آب و هوائی متمایز از یکدیگر باشد و به نام اقلیم چهارگانه مشهور شده که ذیلاً به شرح آن و معماری آن اقلیمها می پردازیم
۱ـ اقلیم معتدل و مرطوب ( سواحل دریای خزر ) .
۲ـ اقلیم سرد ( کوهستانهای غربی ) و سرزمین های آن اقلیم .
۳ـ اقلیم گرم و خشک ( فلات مرکزی ایران ).
۴ـ اقلیم گرم و مرطوب ( سواحل جنوب و خلیج فارس ) .
معماری بومی اقلیم معتدل مرطوب
الف : به علت رطوبت فراوان و بارندگی بیشتر بناهای شهرکها و خصوصاً روستاها که از کلبه های چوبی می باشد ، از یکدیگر جدا و با رعایت فاصله از یکدیگر ساخته می¬شود. به علت فراوانی چوب در این مناطق ، بدنه¬ی بناها چوبی و یا از نوع مصالح سبک با پوششهای شیبدار تند از ورق و سفال می باشد که اسکلت آنها اکثراً بر روی کلافهای ستون و بلندتر از سطح زمین قرار دارد .
ب : در معماری بومی این اقلیم دیوارها و فضاها طوری ساخته می¬شوند که کوران هوا در فضاهای اسکلت چوبی به درستی انجام شود . ضمناً در مسیر باد اسکلتهای چوبی کاملاً مسدود و بسته و فاقد تهویه و پنجره می باشد ، زیرا در اثر عدم توجه به این اصول ، باد اسکلت بنا را واژگون کرده و باعث تخریب آن می¬شود.
ج : در نقاط کوهستانی و مرتفع از وجود پی سازی و سنگ و مصالح مقاوم و سنگین استفاده می¬شود. اما در برخی از مکانهای استفاده از کرسی سازیها و کوره پوشها برای عاری ساختن رطوبت نیز به کار می رود . ( شکل های ۱۵ و ۱۶ )
معماری بومی اقلیم سرد
الف : بناهای این خطه به شکل متراکم در جوار یکدیگر با دیوارهای ضخیم و از نوع مصالح مقاوم ساخته می¬شود. چنانچه نوع دیوارها به شکل دوجداره و سقفها دو پوششه انتخاب گردد ، عایق اصولی به وجود خواهد آمد .
ب : پنجره ـ بازشو ـ و نورگیر باید در ابعادی تعبیه شود که از هدر رفتن گرما از فضاهای داخلی به خارج ساختمان جلوگیری کند . چنانچه پنجره دوجدار ساخته شود ، به مراتب بهتر است .
ج : در طراحی ساختمانها باید ابعاد سطوح خارجی که به عنوان نمای ساختمان شناخته می¬شود بسیار کم باشد . تعداد پنجره های لازم جهت رسیدن نور به فضاهای داخلی